محصولاتِ کشاورزی نقشی اساسی در نظامِ اقتصادی ایران دارند و تنظیمِ بازار این محصولات میتواند گامی بنیادی به سمت خروج از بحرانهای اقتصادی باشد. حذف واسطهها از بازار کشاورزی اخیراً بهطور جدی مورد توجه صاحب نظران قرار گرفتهاست. با توجه به اهمیت این مسئله سایت گیلانیکا به منظور حذف واسطه گری بین کشاورز و مشتری و رساندن دست رنج کشاورزان به دست مصرف کنند در تلاش است نقش کوچکی در حمایت از کشاورز و مصرف کننده ایفاء کند.
تعریفی تخصصی از واسطهگری ؟
تعریف عامیانه واسطهگری یعنی فردی محصولی را خریداری میکند بدون اینکه ارزشافزودهای دراینبین ایجاد کند محصول را میفروشد و نهایتا میزان سودی عاید فرد میشود، اما زمانی که تخصصی به این مطلب نگاه میکنیم به این معنی است که واسطهگر باید بتواند خدمات بازاریابی ارائه بدهد یعنی در جامعه امروز و در دنیا با این دید بهواسطه نگاه میشود همانطور که همه میدانند واسطه به خودی خود بد نیست و خیلی هم فرد مهمی است چون مبادله را تسهیل میکند و عرضهکننده و تقاضاکننده را به هم میرساند پس ذات وجود واسطه خوب است. حال سوال اینجاست که فعل واسطهگری و منفعت واسطهگری چگونه انجام میشود. در ادبیات اقتصاد هر حلقه یا عامل بازار که واسطه یکی از حلقهها است اگر با یک قیمت حاشیهای بیشتری جنس را میفروشد این تفاوت قیمت باید ناشی از بازاریابی محصول باشد و ناشی از خدماتی که به محصول اضافه کرده است. در این شرایط واسطه یک عنصر مفید است چون ارزشافزوده ایجاد کرده، کیفیت را بالا برده، بسته بندی را ارتقا داده یا دسترسی مصرفکننده را راحتتر کرده است، اما واسطهگری که در ایران فعالیت میکند محصول کشاورزی را خریداری میکند و با همان شکل و کیفیت فقط محصول را دستبهدست میکند تا به دست مصرفکننده برسد. پس بهطور تخصصی واسطه را میتوان یک تسهیل گر معامله تلقی کرد که در عمل منجر به کاهش هزینههای مبادله میشود و عاملی برای انتقال اطلاعات و بازاریابی محصول در بازار است.
خوشبختانه چندین سال است که زمینه بازاریابی اینترنتی در کشور ما فراهم شده است و بهمرور ضعفهای جزئی آن مانند رقابت اندک، عدم شفافیت و گاهی نوسانات شدید قیمتهای ارائهشده، مشکلات حملونقل محصولات از فروشنده به خریدار و غیره در حال حل شدن هستند. مهم این است که شما از میان چندین پلتفرم آنلاین موجود، موردی را انتخاب کنید که بتواند وضعیت فروش مستقیم شما را توسعه دهد .